Thursday, February 24, 2011

Mega-tutorial: How I painted 54mm Verthandi

I won't bore you with talking about painting the whole model. I chose more interesting parts for you, like the axe, the hair and the base.

(For those who haven't been following the subject, painting the shield has already been covered earlier on my blog. And I have posted a review of this model already.)

So let's get the show started ;) 

Nie będę smędzić o malowaniu całości. Wybrałam dla Was co sensowniejsze kąski: topór, włosy i podstawka.

(Dla niezaznajomionych, relacja z malowania tarczy znalazła się już wcześniej na blogu. Tak samo recenzja modelu).

A więc otwieramy nasz teatrzyk ;)
 


This is how I painted the axe. (Of course it's only one of many ways of painting NMM, so there's no need to get too attached to this method ^^)

The paints I used:
  • P3 Morrow White
  • Vallejo MC 807 Oxford Blue
  • Vallejo MC 902 Azure
  • Vallejo GC 72019 Nigh Blue
  • Vallejo GI (ink) 72091 Sepia
This means I used mainly the colors that I had already used for painting the model, with a slight diverson for Vallejo GC 72019 Night Blue, that was used as the "focus". 

Oto jak malowałam topór. (Jest to jeden z setek sposobów malowania NMM, więc nie ma co przywiązywać się do tego jednego ^^ )

Farby jakie były w użyciu to:
  • P3 Morrow White
  • Vallejo MC 807 Oxford Blue
  • Vallejo MC 902 Azure
  • Vallejo GC 72019 Nigh Blue
  • Vallejo GI (ink) 72091 Sepia
Czyli właściwie kolory wykorzystałam z tego czym dotychczas malowałam model, z drobnym odstępstwen w postaci Vallejo GC 72019 Night Blue, zastosowanego jako "focus".

I started cautiously, because I needed to find a way to deal with such a big element. I haven't painted anything in this scale for a long time.

I had a dilemma: Should I paint flat chiaroscuro? ... or maybe NMM would make it impossible? Eventually I found out that flat-painted NMM is actually like... plastic ;))) especially in this scale. Even though it seems obvious, I had to test it by myself, hehehe. But let me return to the start:

So I started with Azure and began shading.

Zaczynałam ostrożnie - no bo jak tu potraktować tak duży element? - dawno nie malowałam w tej skali. 

Miałam dylemat: Czy malować płaski światłocień? ... a może NMM to uniemożliwi? Ostatecznie okazało się że NMM malowany płasko to plastik ;))) zwłaszcza w takiej skali. Oczywista oczywistość, ale trzeba było sprawdzić na własnej skórze, hehe. Ale wrócę do początku:

A więc chwyciłam za kolor Azure i rozpoczęłam cieniowanie.


Soon I got bored with this nauseous color and switched to Oxford Blue.

Szybko się zniecierpliwiłam do tego mdłego koloru i przerzuciłam się na Oxford Blue:






That's the way I held the brush while shading:
W tym kierunku trzymałam pędzel cieniując:



I found some use for Azure (since I already had it on my palette, I couldn't allow it to be wasted ;)) I added it to Night Blue to make it more subtle:

Przydał mi się jeszcze Azure (skoro wylałam go na paletę to niech się nie zmarnuje ;)) Złagodziłam nim kolor Night Blue:



That's how I fixed my highlights with white:

Tak poprawiałam rozjaśnienia bielą:





Then I picked Oxford Blue up again and a with a thin (5/0) paintbrush I painted thin strokes of damage:

Chwyciłam spowrotem za Oxford Blue i cienki pędzelek (5/0) namalowałam kreski jako uszkodzenia:



I think that such lines look better when they're painted next to other, light strokes - like reflections of light on such scratches.

Eventually I  decided to add some Sepia to bind this element with the rest of the model, but this choice also happened to add a little variety to the final effect:

Takie linie wydają mi się atrakcyjniejsze, kiedy mają w sąsiedztwie jasne linie - jakby odbicie światła na rysach.

Na koniec zdecydowałam się dodać trochę Sepii dla zcalenia tego elementu z reszą modelu, ale przy okazji trochę urozmaiciło to efekt końcowy:



And that's it regarding this subject.
But I also prepared a few photos depicting how I painted her hair.

I to by było na tyle w tym temacie.
Za to przygotowałam kilka fotek z malowania włosów:












 


The paints used were:
  • P3 Morrow White and Vallejo MC 807 Oxford Blue - chiaroscuro
  • Vallejo Model Air 71077 Wood
  • Vallejo GI 72085 Yellow
  • Winsor&Newton Ink 965 Orange
  • Vallejo MC Woodgrain
Farby to:
  • P3 Morrow White i Vallejo MC 807 Oxford Blue - świałocień.
  • Vallejo Model Air 71077 Wood
  • Vallejo GI 72085 Yellow
  • Winsor&Newton Ink 965 Orange
  • Vallejo MC Woodgrain
And now something about the base:
The base of this model is built around a ready concept (which, I think, happens to me quite often recently ;)) I used a ready base from Scibor. Nota bene I purchased a larger batch of bases some time ago. In my opinion there's a lot going on on them and they're filled with decorations in a creative way. If I was to nitpick, I would mention mistakes of esthetic kind rather than creative ones. Namely, bases with rounded edges aren't shaped neatly enough. Of course you can smooth the edges by yourself, but I wouldn't be myself if I wouldn't find a reason for a rant ;P

No i parę słów o podstawce:
Podstawa dla tego modelu oparta była na gotowym pomyśle (coś mi się to ostatnio często zdarza ;)) Wykorzystałam do tego podstawkę produkcji Scibora. Nawiasem mówiąc jakiś czas temu zrobiłam całkiem spory zakup podstawek. Moim zdaniem są pomysłowo przepełnione wydarzeniami i zdobnikami.
Jeśli miałabym wytykać błędy, to raczej natury estetycznej, a nie kreatywnej. A mianowicie podstawki z zaokrąglonymi ściankami są miejscami niestarannie wyprofilowane. Wprawdzie można to sobie dopiłować, ale nie była bym sobą jak bym na coś nie pokręciła nosem ;P

Back to my work, I chose a base that seemed to match the general personality of the character depicted, although I am really not up to date with comics about this character. :/ 

After priming I applied initial chiaroscuro with an airbrush:

Ale wracając do mojej roboty, wybrałam taką która wydawało mi się, że pasuje do klimatu postaci, chodź w kwestii lektury komiksu mam niestety zaległości :/

Po spodkładowaniu, nałożyłam aerografem wstępny światłocień:


So these were: Vallejo MC807 Oxford Blue and P3 Menoth White Highligh
Next I covered it with Citadel Washes Devlan Mud and added P3 Black in recesses (I think I used  P3 Menoth White Highlight again in the lightest parts).

To były: Vallejo MC807 Oxford Blue i P3 Menoth White Highlight.
A tu pokryłam ją Citadel Washes Devlan Mud, i w zagłębieniach dołożyłam P3 Black (chyba jeszcze w najjaśniejszych miejscach jest potraktowana ponownie P3 Menoth White Highlight):







Trying to decide what to do next:
Kombinuję co dalej:











While highlighting sand, remember to make brushstrokes in the direction in which light is falling on it:

Rozjaśniając piasek pamiętaj, żeby pędzel pracował właśnie tak jak rozchodzą się promienie światła:



Birch tree seeds must be the most popular imitation of leaves for miniatures. I took my dry pastels and colored mine with autumn colors.

Nasiona z brzozy to chyba najpopularniejsza imitacja liści. Wyciągnęłam suche pastele i zabarwiłam moje liście w jesienne barwy:


But then there are also dried tea leaves, which I also like to use:

Ale są jeszcze zasuszone liście herbaty które też mi się przydają:




And that's what the base looks like after attaching it to the model:

A tak wygląda zespolona z modelem:



If you want to see the finished model, just follow the link to painted Verthandi.
You may be wondering why I called this article a mega-tutorial. Why? Because there are almost 60 photos used for this article alone. Add the other parts mentioned earlier in this post, and you have something really big.

Now tell me, please, have you ever painted a 54mm model? Are you going to do it now?
And what are your favorite basing methods? Do you have any tricks you would like to share with other readers?

Jeśi chcecie zobaczyć skończony model, skorzystajcie z linku do pomalowanej Verthandi.
Może zastanawiacie się czemu nazwałam ten artykuł mega-tutorialem? Dlaczego? Otóż dlatego, że do samej tej części tutoriala użyłam niemal 60 zdjęć. Dodajcie do tego inne części tutoriala, o których pisałam wcześniej i macie na prawdę spory artykuł.

A teraz powiedzcie, malowaliście już kiedyś model w skali 54mm? A czy teraz zamierzacie się za taki zabrać?
No i jakie są wasze ulubione metody dekorowania podstawek? Czy macie jakieś swoje sztuczki, którymi chcielibyście podzielić się z innymi czytelnikami?

13 comments:

  1. Wow, I loooove this tutorial som much! Lots of great things together in one article. Great photos and fantastic paintjob, Ana. Keep on painting and inspiring us

    ReplyDelete
  2. Great tutorial, you make it look so simple, yet I know it´s hard as hell to do good NMM. I will try your way on a miniature, I got Battle brother Artemis (54mm from GW) who will be my test subject. Your painting is inspirational as always!

    ReplyDelete
  3. Poezja... po prostu poezja! Brak mi slow by opisac Twoje umiejetnosci!

    ReplyDelete
  4. Wonderful job its always motivating to see your work.
    Painting 54mm still makes me think, i have 2 that need some paint, maybe they will get it now
    Thanks

    ReplyDelete
  5. As usual great job. Maybe not step by step, but that even better. The result may vary and who know, maybe even be better (doubt it). As for 54mm I'm scared like hell. My painting sucks but who knows... I love Eolith miniatures, and they have some nice 54mm minis. Rose or Autumn maybe :)

    ReplyDelete
  6. I always like seeing how you paint your mini's Ana, there's something new to learn each time you do one :D

    Any chance you could do a detailed blog on your wet pallet as I'm really struggling with mine and if possible detail your water mixture (Future or not?) as my paints never seem to blend like the ones I've seen on other DVD tutorials.

    ReplyDelete
  7. Super job on that. Thanks a lot for sharing!

    ReplyDelete
  8. Łał! Dziękuję :)
    Najfajniejsze elementy opisane w czytelny sposób.
    Rewelka!!!

    ReplyDelete
  9. On your last entry I left a comment asking if yo could talk about how you went about doing the base. Apparently you already had thought about it and prepared the tutorial! Fanatastic! Great info and technique.

    Thanks again from a faithful follower.

    ReplyDelete
  10. Witam wszystkich!
    Pięknie, pasjonująco i pouczająco! Takich tutoriali potrzeba.
    Wielkie dzięki!
    Pozdrawiam gorąco!

    ReplyDelete
  11. Hello Ana,

    Congratulations to your blog, simply fabulous!

    I'm a big fan of your work and would like to thanks for the mega tutorial, learn a lot watching the step by step and you reading, excellent. The NMM is amazing, even in a figure of this scale.

    Greetings from Brazil

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.